Apa itu strategi pemasaran? - Memahami strategi pemasaran adalah usaha memasarkan produk, sama ada barangan atau perkhidmatan, menggunakan corak rancangan dan taktik tertentu supaya jumlah jualan menjadi lebih tinggi.
Memahami strategi pemasaran juga boleh ditafsirkan sebagai satu siri usaha yang dibuat oleh syarikat-syarikat untuk mencapai matlamat tertentu, kerana potensi untuk menjual proposisi terbatas kepada jumlah orang yang tahu itu.
Strategi Pemasaran mempunyai peranan penting dalam syarikat atau perniagaan kerana ia berfungsi untuk menentukan nilai ekonomi syarikat, baik harga barang dan jasa. Terdapat tiga faktor yang menentukan nilai harga barangan dan perkhidmatan, iaitu:
Dalam kes ini, pemasaran menjadi sebahagian yang menghubungkan aktiviti pengeluaran dan penggunaan.
1. Kotler dan Armstrong
Menurut Kotler dan Armstrong (2008), pengertian strategi pemasaran adalah logik pemasaran di mana unit perniagaan berharap dapat menghasilkan nilai dan manfaat dari hubungannya dengan pengguna.
2. Kurtz
Menurut Kurtz (2008), pengertian strategi pemasaran adalah program keseluruhan syarikat dalam menentukan pasaran sasaran dan memuaskan pengguna dengan membina gabungan unsur-unsur dari campuran pemasaran; produk, pengedaran, promosi dan harga.
3. Philip Kotler
Menurut Philip Kotler, pemahaman strategi pemasaran adalah pemikiran pemasaran yang akan digunakan untuk mencapai objektif pemasaran, di mana terdapat strategi terperinci mengenai sasaran pasaran, kedudukan, campuran pemasaran, dan belanjawan pemasaran.
4. Tjiptono
Menurut Tjiptono, pemahaman strategi pemasaran adalah alat asas yang direka untuk mencapai matlamat syarikat dengan membangunkan kelebihan daya saing yang mampan terhadap pasaran yang dimasuki, dan program pemasaran yang digunakan untuk melayani pasaran sasaran ini.
5. Stanton
Menurut Stanton, pemahaman strategi pemasaran adalah sesuatu yang merangkumi semua sistem yang mempunyai hubungan dengan tujuan merancang dan menentukan harga untuk mempromosikan dan mengedarkan produk (barangan atau perkhidmatan) yang dapat memuaskan pengguna.
Secara umum terdapat 4 fungsi strategi pemasaran, termasuk:
1. Meningkatkan Motivasi untuk Melihat Masa Depan
Strategi pemasaran bertujuan memotivasi pengurusan syarikat untuk berfikir dan melihat masa depan dengan cara yang berbeza. Ini sangat perlu untuk mengekalkan kesinambungan syarikat pada masa akan datang.
Adalah penting bagi syarikat untuk mengikuti irama pasaran, tetapi kadang-kadang syarikat juga harus mempunyai terobosan dengan sesuatu yang baru.
2. Penyelarasan Pemasaran Lebih Efektif
Setiap syarikat mesti mempunyai strategi pemasarannya sendiri. Strategi pemasaran ini berfungsi untuk mengawal selia arah syarikat untuk membentuk pasukan koordinasi yang lebih efektif dan disasarkan.
3. Merumuskan Objektif Syarikat
Perniagaan pasti ingin melihat dengan jelas apakah matlamat syarikat mereka. Dengan strategi pemasaran, pengendali perniagaan akan membantu untuk membuat objektif terperinci untuk dicapai, baik jangka pendek dan panjang.
4. Pengawasan Kegiatan Pemasaran
Dengan strategi pemasaran, syarikat akan mempunyai prestasi kerja standard ahli-ahlinya. Dengan cara ini, penyeliaan aktiviti anggota akan lebih mudah dipantau untuk mendapatkan kualiti dan kualiti kerja yang berkesan.
Secara umum, terdapat sekurang-kurangnya 4 objektif strategi pemasaran, termasuk:
Pada asasnya, matlamat utama pemasaran masih akan membawa kepada pencapaian kepuasan pelanggan. Berikut ialah 5 Konsep Strategi Pemasaran:
1. Segmentation Market
Setiap pengguna mestilah mempunyai keperluan dan tabiat yang berlainan. Syarikat mesti mengklasifikasikan pasaran heterogen ke dalam unit pasaran homogen.
2. Kedudukan Pasaran
Tiada syarikat yang boleh mengawal keseluruhan pasaran. Inilah sebab mengapa syarikat mesti mempunyai corak tertentu untuk mendapatkan kedudukan yang kukuh di pasaran, iaitu memilih segmen yang paling menguntungkan.
3. Strategi Kemasukan Pasaran
Ini adalah strategi syarikat untuk memasuki segmen pasaran tertentu. Beberapa cara yang kerap dilakukan ialah:
4. Strategi Campuran Pemasaran
Mix Marketing adalah koleksi beberapa pembolehubah yang telah digunakan oleh syarikat untuk mempengaruhi tanggapan pengguna. Antara pembolehubah ini termasuk;
5. Strategi Masa
Masa dalam pemasaran juga sangat penting untuk diperhatikan. Syarikat perlu membuat pelbagai persiapan yang baik dalam bidang pengeluaran, dan menentukan masa yang tepat untuk mengedarkan produk ke pasaran.
1. Perkongsian
Perkongsian Pemasaran mempunyai beberapa kelebihan, contohnya berkolaborasi dengan pihak lain. Strategi pemasaran ini dianggap murah dan lebih cenderung untuk berjaya.
2. Berkolaborasi dengan Influencers
Jangan memandang rendah keupayaan orang yang berpengaruh dalam kelas anda. Mereka sebenarnya memberi banyak pengaruh pada jualan anda, dengan jangkauan pengikut yang besar, apabila anda mengontrak seorang penyerang untuk mempromosikan produk anda, tentu saja tidak mustahil untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat ganda.
Pengaruh tidak semata-mata dari selebriti, bergantung kepada produk anda juga. Vloggers dan blogger juga boleh mempunyai kesan besar.
3. Melibatkan Pekerja
Tidak ada salahnya melibatkan pekerja anda dalam beberapa projek. Cuba sesekali membuat iklan lucu yang melibatkan pekerja. Sudah tentu ini mempunyai kesan berganda.
Mereka akan dengan senang hati berkongsi video dengan syarikat sambil meningkatkan keberkesanan kerja. Pekerja rata-rata berasa bangga apabila terlibat dalam projek seperti ini.
4. Menjaga Pelanggan Lama
Nah, ini penting. Sentiasa merosakkan pelanggan lama anda kerana mereka adalah yang paling setia dalam membeli produk.
Cuba memberi bonus kecil kepada pelanggan lama. Kebanyakan mereka adalah yang paling setia untuk mempromosikan produk yang mereka dapat memuaskan.
Strategi pemasaran adalah penjelasan tentang matlamat yang perlu anda capai dengan perniagaan yang anda jalankan. Kami hanya perlu melihatnya dalam matlamat perniagaan yang telah direka.
Walaupun rancangan pemasaran merancang bagaimana kita mencapai matlamat pemasaran yang telah ditetapkan sebelumnya. Jadi pelan pemasaran lebih ditujukan kepada peta atau panduan dari satu langkah ke yang lain.
1. Strategi Pemasaran
Sekiranya anda melancarkan dari laman web The Balance, rumusnya boleh seperti berikut:
Strategi pemasaran -> Rancangan Pemasaran -> Pelaksanaan = Kejayaan
Oleh itu, untuk mencipta rancangan pemasaran, pemahaman tentang strategi pemasaran mesti diutamakan di samping mengetahui komponen penting. Komponen strategi pemasaran sendiri termasuk:
2. Rancangan Pemasaran
Bagi rancangan pemasaran komponennya adalah seperti berikut:
Cabaran yang dihadapi (boleh mengenai deskripsi produk / perkhidmatan dan rekap sasaran yang dinyatakan dalam strategi pemasaran sebelum ini). Analisis keadaan semasa, yang mungkin termasuk:
Setelah membuat rangka kerja di atas, sekarang adalah masa untuk anda melakukan analisis pengguna. Analisis ini boleh menjadi taget pengguna yang anda ingin dapatkan, jenisnya, sebab mengapa mereka membeli produk anda, jenis pengguna yang akan disasarkan dan sebagainya.
Melakukan analisa seperti ini kemudian dapat mempertajam strategi pemasarannya dan mengetahui langkah-langkah apa yang sedang diambil untuk menarik lebih ramai pengguna.
Di samping itu, ia juga baik untuk melakukan analisis pesaing. Kita boleh mengukurnya dari mana kedudukan perniagaan kita sekarang dan juga pesaingnya? Apakah kekuatan anda berbanding pesaing dan apakah kelemahan anda? Dan sebagainya.
Ini sangat baik supaya kita dapat memahami jurang pesaing dan menentukan strategi yang baik. Ingatlah, berhadapan dengan pesaing besar akan sangat sukar, tetapi apabila kami menyediakan apa yang mereka tidak mempunyai tetapi sedang mencari pengguna tentu hasilnya akan berbeza.
Oleh itu penjelasan ringkas mengenai Pemahaman Strategi Pemasaran, Fungsi, Objektif, Konsep, dan Contoh Strategi Pemasaran. Semoga bermanfaat.
maxmanroe.com |
Memahami strategi pemasaran juga boleh ditafsirkan sebagai satu siri usaha yang dibuat oleh syarikat-syarikat untuk mencapai matlamat tertentu, kerana potensi untuk menjual proposisi terbatas kepada jumlah orang yang tahu itu.
Strategi Pemasaran mempunyai peranan penting dalam syarikat atau perniagaan kerana ia berfungsi untuk menentukan nilai ekonomi syarikat, baik harga barang dan jasa. Terdapat tiga faktor yang menentukan nilai harga barangan dan perkhidmatan, iaitu:
- Pengeluaran
- Pemasaran
- Penggunaan
Dalam kes ini, pemasaran menjadi sebahagian yang menghubungkan aktiviti pengeluaran dan penggunaan.
Strategi Pemasaran Menurut Pakar
Sesetengah pakar telah menjelaskan definisi strategi pemasaran, termasuk:1. Kotler dan Armstrong
Menurut Kotler dan Armstrong (2008), pengertian strategi pemasaran adalah logik pemasaran di mana unit perniagaan berharap dapat menghasilkan nilai dan manfaat dari hubungannya dengan pengguna.
2. Kurtz
Menurut Kurtz (2008), pengertian strategi pemasaran adalah program keseluruhan syarikat dalam menentukan pasaran sasaran dan memuaskan pengguna dengan membina gabungan unsur-unsur dari campuran pemasaran; produk, pengedaran, promosi dan harga.
3. Philip Kotler
Menurut Philip Kotler, pemahaman strategi pemasaran adalah pemikiran pemasaran yang akan digunakan untuk mencapai objektif pemasaran, di mana terdapat strategi terperinci mengenai sasaran pasaran, kedudukan, campuran pemasaran, dan belanjawan pemasaran.
4. Tjiptono
Menurut Tjiptono, pemahaman strategi pemasaran adalah alat asas yang direka untuk mencapai matlamat syarikat dengan membangunkan kelebihan daya saing yang mampan terhadap pasaran yang dimasuki, dan program pemasaran yang digunakan untuk melayani pasaran sasaran ini.
5. Stanton
Menurut Stanton, pemahaman strategi pemasaran adalah sesuatu yang merangkumi semua sistem yang mempunyai hubungan dengan tujuan merancang dan menentukan harga untuk mempromosikan dan mengedarkan produk (barangan atau perkhidmatan) yang dapat memuaskan pengguna.
Fungsi Strategi Pemasaran
maxmanroe.com |
Secara umum terdapat 4 fungsi strategi pemasaran, termasuk:
1. Meningkatkan Motivasi untuk Melihat Masa Depan
Strategi pemasaran bertujuan memotivasi pengurusan syarikat untuk berfikir dan melihat masa depan dengan cara yang berbeza. Ini sangat perlu untuk mengekalkan kesinambungan syarikat pada masa akan datang.
Adalah penting bagi syarikat untuk mengikuti irama pasaran, tetapi kadang-kadang syarikat juga harus mempunyai terobosan dengan sesuatu yang baru.
2. Penyelarasan Pemasaran Lebih Efektif
Setiap syarikat mesti mempunyai strategi pemasarannya sendiri. Strategi pemasaran ini berfungsi untuk mengawal selia arah syarikat untuk membentuk pasukan koordinasi yang lebih efektif dan disasarkan.
3. Merumuskan Objektif Syarikat
Perniagaan pasti ingin melihat dengan jelas apakah matlamat syarikat mereka. Dengan strategi pemasaran, pengendali perniagaan akan membantu untuk membuat objektif terperinci untuk dicapai, baik jangka pendek dan panjang.
4. Pengawasan Kegiatan Pemasaran
Dengan strategi pemasaran, syarikat akan mempunyai prestasi kerja standard ahli-ahlinya. Dengan cara ini, penyeliaan aktiviti anggota akan lebih mudah dipantau untuk mendapatkan kualiti dan kualiti kerja yang berkesan.
Objektif Strategi Pemasaran
maxmanroe.com |
Secara umum, terdapat sekurang-kurangnya 4 objektif strategi pemasaran, termasuk:
- Untuk meningkatkan kualiti koordinasi antara individu dalam pasukan pemasaran
- Sebagai ukuran hasil pemasaran berdasarkan standard pencapaian yang telah ditetapkan
- Sebagai asas logik dalam membuat keputusan pemasaran
- Untuk meningkatkan keupayaan untuk menyesuaikan diri apabila perubahan berlaku dalam ppemasaran
Konsep Strategi Pemasaran
Ramai pakar pemasaran mengatakan bahawa kepuasan pelanggan adalah kunci utama konsep pemasaran dan strategi pemasaran . Dengan kata lain, setiap syarikat mempunyai cara sendiri melakukan proses pemasaran, mengikut ciri-ciri dan keupayaan masing-masing.Pada asasnya, matlamat utama pemasaran masih akan membawa kepada pencapaian kepuasan pelanggan. Berikut ialah 5 Konsep Strategi Pemasaran:
1. Segmentation Market
Setiap pengguna mestilah mempunyai keperluan dan tabiat yang berlainan. Syarikat mesti mengklasifikasikan pasaran heterogen ke dalam unit pasaran homogen.
2. Kedudukan Pasaran
Tiada syarikat yang boleh mengawal keseluruhan pasaran. Inilah sebab mengapa syarikat mesti mempunyai corak tertentu untuk mendapatkan kedudukan yang kukuh di pasaran, iaitu memilih segmen yang paling menguntungkan.
3. Strategi Kemasukan Pasaran
Ini adalah strategi syarikat untuk memasuki segmen pasaran tertentu. Beberapa cara yang kerap dilakukan ialah:
- Beli Syarikat Lain
- Pembangunan Dalaman
- Kerjasama dengan syarikat lain
4. Strategi Campuran Pemasaran
Mix Marketing adalah koleksi beberapa pembolehubah yang telah digunakan oleh syarikat untuk mempengaruhi tanggapan pengguna. Antara pembolehubah ini termasuk;
- Produk
- Harga
- Tempat
- Promosi
- Peserta
- Proses
- Orang Bukti Fizikal
5. Strategi Masa
Masa dalam pemasaran juga sangat penting untuk diperhatikan. Syarikat perlu membuat pelbagai persiapan yang baik dalam bidang pengeluaran, dan menentukan masa yang tepat untuk mengedarkan produk ke pasaran.
Contoh Strategi Pemasaran
Selepas memahami pemahaman tentang strategi pemasaran dengan baik dan melakukan analisis , sekarang adalah masa untuk anda melaksanakan beberapa strategi yang sesuai. Beberapa strategi pemasaran popular berikut yang anda boleh gunakan:1. Perkongsian
Perkongsian Pemasaran mempunyai beberapa kelebihan, contohnya berkolaborasi dengan pihak lain. Strategi pemasaran ini dianggap murah dan lebih cenderung untuk berjaya.
2. Berkolaborasi dengan Influencers
Jangan memandang rendah keupayaan orang yang berpengaruh dalam kelas anda. Mereka sebenarnya memberi banyak pengaruh pada jualan anda, dengan jangkauan pengikut yang besar, apabila anda mengontrak seorang penyerang untuk mempromosikan produk anda, tentu saja tidak mustahil untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat ganda.
Pengaruh tidak semata-mata dari selebriti, bergantung kepada produk anda juga. Vloggers dan blogger juga boleh mempunyai kesan besar.
3. Melibatkan Pekerja
Tidak ada salahnya melibatkan pekerja anda dalam beberapa projek. Cuba sesekali membuat iklan lucu yang melibatkan pekerja. Sudah tentu ini mempunyai kesan berganda.
Mereka akan dengan senang hati berkongsi video dengan syarikat sambil meningkatkan keberkesanan kerja. Pekerja rata-rata berasa bangga apabila terlibat dalam projek seperti ini.
4. Menjaga Pelanggan Lama
Nah, ini penting. Sentiasa merosakkan pelanggan lama anda kerana mereka adalah yang paling setia dalam membeli produk.
Cuba memberi bonus kecil kepada pelanggan lama. Kebanyakan mereka adalah yang paling setia untuk mempromosikan produk yang mereka dapat memuaskan.
Perbezaan dalam Strategi Pemasaran dan Rancangan Pemasaran
Ternyata ramai juga bingung dengan pemahaman tentang strategi pemasaran (strategi pemasaran) dan rancangan pemasaran. Walaupun keduanya sangat berbeza.Strategi pemasaran adalah penjelasan tentang matlamat yang perlu anda capai dengan perniagaan yang anda jalankan. Kami hanya perlu melihatnya dalam matlamat perniagaan yang telah direka.
Walaupun rancangan pemasaran merancang bagaimana kita mencapai matlamat pemasaran yang telah ditetapkan sebelumnya. Jadi pelan pemasaran lebih ditujukan kepada peta atau panduan dari satu langkah ke yang lain.
1. Strategi Pemasaran
Sekiranya anda melancarkan dari laman web The Balance, rumusnya boleh seperti berikut:
Strategi pemasaran -> Rancangan Pemasaran -> Pelaksanaan = Kejayaan
Oleh itu, untuk mencipta rancangan pemasaran, pemahaman tentang strategi pemasaran mesti diutamakan di samping mengetahui komponen penting. Komponen strategi pemasaran sendiri termasuk:
- Mesej pemasaran luaran
- Menetapkan matlamat
- Matlamat dan objektif jangka pendek
- Matlamat dan objektif jangka panjang
2. Rancangan Pemasaran
Bagi rancangan pemasaran komponennya adalah seperti berikut:
Cabaran yang dihadapi (boleh mengenai deskripsi produk / perkhidmatan dan rekap sasaran yang dinyatakan dalam strategi pemasaran sebelum ini). Analisis keadaan semasa, yang mungkin termasuk:
- Sasaran
- Fokus
- Budaya
- Kekuatan
- Kelemahan
- Bahagian pasaran
Setelah membuat rangka kerja di atas, sekarang adalah masa untuk anda melakukan analisis pengguna. Analisis ini boleh menjadi taget pengguna yang anda ingin dapatkan, jenisnya, sebab mengapa mereka membeli produk anda, jenis pengguna yang akan disasarkan dan sebagainya.
Melakukan analisa seperti ini kemudian dapat mempertajam strategi pemasarannya dan mengetahui langkah-langkah apa yang sedang diambil untuk menarik lebih ramai pengguna.
Di samping itu, ia juga baik untuk melakukan analisis pesaing. Kita boleh mengukurnya dari mana kedudukan perniagaan kita sekarang dan juga pesaingnya? Apakah kekuatan anda berbanding pesaing dan apakah kelemahan anda? Dan sebagainya.
Ini sangat baik supaya kita dapat memahami jurang pesaing dan menentukan strategi yang baik. Ingatlah, berhadapan dengan pesaing besar akan sangat sukar, tetapi apabila kami menyediakan apa yang mereka tidak mempunyai tetapi sedang mencari pengguna tentu hasilnya akan berbeza.
Oleh itu penjelasan ringkas mengenai Pemahaman Strategi Pemasaran, Fungsi, Objektif, Konsep, dan Contoh Strategi Pemasaran. Semoga bermanfaat.