Konsep Strategi Pemasaran 4P Dalam Perniagaan - Salah satu matlamat pemasaran adalah untuk memastikan produk atau perkhidmatan yang dibuat oleh syarikat diketahui oleh orang ramai supaya syarikat dapat memperoleh keuntungan dari jualan.
Oleh itu, ia tidak pelik apabila syarikat sanggup menghabiskan banyak wang untuk membuat strategi pemasaran. Strategi pemasaran sebenarnya tidak hanya untuk syarikat-syarikat besar, syarikat kecil juga harus memilikinya, contohnya strategi pemasaran 4P.
Walau bagaimanapun, masalahnya adalah bahawa sesetengah perniagaan seperti PKS masih keliru dalam memohon atau menggunakan konsep strategi pemasaran.
Walaupun mereka hanya mahu memohon dan memohon dengan baik akan membantu perniagaan mereka menjadi lebih maju dan maju. Oleh itu, artikel ini akan membincangkan penerapan salah satu konsep strategi pemasaran dalam perniagaan.
Strategi pemasaran mempunyai pelbagai jenis, salah satunya adalah strategi pemasaran 4P. Strategi pemasaran 4P adalah koleksi alat pemasaran taktikal yang terdiri daripada product, price, place dan promotion digabungkan untuk menghasilkan tindak balas yang diinginkan di pasaran.
Kemudian bagaimanakah anda menerapkannya secara langsung kepada perniagaan? Semak ulasan berikut.
Ada di antara kamu yang mungkin keliru, bagaimana? atau produk apa yang harus dibuat? Anda boleh mula dengan membangun produk atau perkhidmatan yang anda miliki dengan lebih baik.
Minta kritikan dan cadangan daripada pelanggan anda, kemudian masukkan semua cadangan dan kritikan untuk pertimbangan dan peningkatan. Di samping itu, anda juga boleh membuat apa-apa produk atau perkhidmatan yang berkualiti tinggi.
Produk atau perkhidmatan yang berkualiti pasti akan memberikan kepuasan yang tinggi dari pengguna. Sebaliknya, produk atau perkhidmatan berkualiti rendah juga akan membuat pengguna kecewa dan mereka tidak mahu membeli atau menggunakan produk atau perkhidmatan anda untuk kali kedua.
Produk terbahagi kepada banyak jenis produk iaitu
Kemudian bagaimana untuk menentukan harga yang baik? Untuk menentukan harga sebenar adalah mudah, anda boleh melihat harga pasaran atau dengan mengira COGS dan keuntungan yang diingini dan sebagainya. Pada dasarnya, harga yang anda tawarkan atau ditetapkan mestilah harga yang berpatutan.
Lokasi strategik adalah lokasi yang sibuk, diluluskan oleh ramai orang. Oleh itu pelanggan dan pelanggan berpotensi berminat dan mudah untuk mencari tempat jualan anda. Walau bagaimanapun, strategi sahaja tidak mencukupi, perlu ada tempat yang tepat. Mengapa itu? Kerana tempat di mana strategi jika ia tidak betul atau hanya tidak mempunyai kesan.
Pertimbangkan ilustrasi berikut: Jika anda menjual tudung atau peralatan Muslim, menjualnya di komuniti Islam, berhampiran masjid besar atau apa sahaja, tetapi tidak menjualnya di kawasan bukan Islam.
Jika anda menjual di kawasan bukan Islam, pastinya tidak akan banyak penjualan seperti yang anda jual di kawasan berhampiran masjid besar, bukan? itulah sebabnya anda memilih tempat yang anda perlu perhatikan.
Kini, aktiviti pemasaran atau promosi lebih mudah dilakukan, anda boleh menggunakan media sosial seperti Facebook, Instagram , mengiklankan, menaja penajaan, mengambil bahagian dalam bazar dan banyak lagi.
Empat aspek pemasaran boleh menjadi pemikiran awal untuk seorang usahawan sehingga dia dapat melakukan perhitungan dengan hati-hati sebelum melabur.
Itulah pemahaman dan cara menerapkan strategi pemasaran 4P. Betul kan? Kini sudah tiba masanya, anda cuba melakukan strategi pemasaran 4P.
Bogasari.com |
Oleh itu, ia tidak pelik apabila syarikat sanggup menghabiskan banyak wang untuk membuat strategi pemasaran. Strategi pemasaran sebenarnya tidak hanya untuk syarikat-syarikat besar, syarikat kecil juga harus memilikinya, contohnya strategi pemasaran 4P.
Walau bagaimanapun, masalahnya adalah bahawa sesetengah perniagaan seperti PKS masih keliru dalam memohon atau menggunakan konsep strategi pemasaran.
Walaupun mereka hanya mahu memohon dan memohon dengan baik akan membantu perniagaan mereka menjadi lebih maju dan maju. Oleh itu, artikel ini akan membincangkan penerapan salah satu konsep strategi pemasaran dalam perniagaan.
Strategi pemasaran mempunyai pelbagai jenis, salah satunya adalah strategi pemasaran 4P. Strategi pemasaran 4P adalah koleksi alat pemasaran taktikal yang terdiri daripada product, price, place dan promotion digabungkan untuk menghasilkan tindak balas yang diinginkan di pasaran.
Kemudian bagaimanakah anda menerapkannya secara langsung kepada perniagaan? Semak ulasan berikut.
Produk (Product)
Sebagai orang perniagaan, anda mesti dapat membuat produk atau perkhidmatan yang diterima oleh komuniti.Ada di antara kamu yang mungkin keliru, bagaimana? atau produk apa yang harus dibuat? Anda boleh mula dengan membangun produk atau perkhidmatan yang anda miliki dengan lebih baik.
Minta kritikan dan cadangan daripada pelanggan anda, kemudian masukkan semua cadangan dan kritikan untuk pertimbangan dan peningkatan. Di samping itu, anda juga boleh membuat apa-apa produk atau perkhidmatan yang berkualiti tinggi.
Produk atau perkhidmatan yang berkualiti pasti akan memberikan kepuasan yang tinggi dari pengguna. Sebaliknya, produk atau perkhidmatan berkualiti rendah juga akan membuat pengguna kecewa dan mereka tidak mahu membeli atau menggunakan produk atau perkhidmatan anda untuk kali kedua.
Produk terbahagi kepada banyak jenis produk iaitu
- Produk Fizikal ( Kasut,Baju,Pakaian Dll )
- Produk Digital ( Ebook,Audio,Movie Dll )
- Servis ( Membuat Blog,Mencuci Kereta, Mengecat Rumah Dll )
Harga (Price)
Harga adalah satu perkara yang sensitif dalam perniagaan. Pada umumnya pengguna akan menggunakan harga sebagai penanda aras untuk membandingkan anda dengan pesaing. Oleh itu, adalah penting bagi anda untuk menentukan harga yang baik, kerana harga akan menjejaskan jualan. Jangan biarkan anda menetapkan harga yang salah yang membuat pengguna tidak berminat membeli produk atau perkhidmatan anda.Kemudian bagaimana untuk menentukan harga yang baik? Untuk menentukan harga sebenar adalah mudah, anda boleh melihat harga pasaran atau dengan mengira COGS dan keuntungan yang diingini dan sebagainya. Pada dasarnya, harga yang anda tawarkan atau ditetapkan mestilah harga yang berpatutan.
Tempat (Place)
Tempat adalah salah satu elemen P strategi pemasaran 4P. Tempat atau lokasi adalah salah satu faktor penentu perniagaan anda. oleh itu pilih lokasi yang betul atau yang betul. Itu adalah untuk memilih lokasi yang strategik dan betul.Lokasi strategik adalah lokasi yang sibuk, diluluskan oleh ramai orang. Oleh itu pelanggan dan pelanggan berpotensi berminat dan mudah untuk mencari tempat jualan anda. Walau bagaimanapun, strategi sahaja tidak mencukupi, perlu ada tempat yang tepat. Mengapa itu? Kerana tempat di mana strategi jika ia tidak betul atau hanya tidak mempunyai kesan.
Pertimbangkan ilustrasi berikut: Jika anda menjual tudung atau peralatan Muslim, menjualnya di komuniti Islam, berhampiran masjid besar atau apa sahaja, tetapi tidak menjualnya di kawasan bukan Islam.
Jika anda menjual di kawasan bukan Islam, pastinya tidak akan banyak penjualan seperti yang anda jual di kawasan berhampiran masjid besar, bukan? itulah sebabnya anda memilih tempat yang anda perlu perhatikan.
Promosi (Promotion)
Promosi adalah canggih untuk memperkenalkan produk atau perkhidmatan anda kepada orang ramai. Dengan strategi pemasaran yang baik, diharapkan jualan juga akan meningkat.Kini, aktiviti pemasaran atau promosi lebih mudah dilakukan, anda boleh menggunakan media sosial seperti Facebook, Instagram , mengiklankan, menaja penajaan, mengambil bahagian dalam bazar dan banyak lagi.
Empat aspek pemasaran boleh menjadi pemikiran awal untuk seorang usahawan sehingga dia dapat melakukan perhitungan dengan hati-hati sebelum melabur.
Itulah pemahaman dan cara menerapkan strategi pemasaran 4P. Betul kan? Kini sudah tiba masanya, anda cuba melakukan strategi pemasaran 4P.